Outsourcing jest to zarządzanie przedsiębiorstwem polegające
na przekazaniu w ręce firmy zewnętrznej funkcji nie mieszczących
się w formie podstawowej działalności jednostki. Taka forma
zarządzania pozwala odciążyć bieżącą działalność przedsiębiorstwa
i skoncentrować się na kluczowych zadaniach biznesowych, do
których jednostka została powołana.
Outsourcing pozwala na stabilizację i częstokroć istotne obniżenie
kosztów. Zlecanie wykonania prac zewnętrznym firmom usługowym
jest, w kontekście racjonalizacji polityki kosztowej firm, bardziej
korzystne aniżeli tworzenie własnych wyspecjalizowanych komórek
funkcjonalnych. Obiektywnymi przesłankami do takiego stwierdzenia:
- |
profesjonalny charakter wykonywanych przez zewnętrzną firmę
usług, wynikający z wiedzy i różnorodności doświadczeń osób
prowadzących zlecenie |
- |
ponoszenie przez zleceniodawcę wydatków tylko w wysokości
określonej w umowie o wykonanie usługi (możliwych do
dokładnego zabudżetowania) |
- |
eliminację dodatkowych kosztów związanych z zatrudnianiem
pracowników oraz organizacją nowych stanowisk pracy:
- |
zakupem mebli, sprzętu komputerowego, materiałów biurowych |
- |
rekrutacją i szkoleniami zawodowymi i w zakresie BHP oraz PPOż |
- |
badaniami lekarskimi wstępnymi i okresowymi wraz z wynagrodzeniem
za czas przeprowadzenia tych badań |
- |
wynagrodzeniami: urlopowymi, za okres niezdolności do pracy |
- |
kosztów ubezpieczeń pracowników |
- |
kosztów podróży służbowych |
- |
gromadzenia własnych zasobów informacyjnych w postaci
gazet czasopism, książek, zbiorów aktów prawnych |
|
|
|
- |
uniknięcie obowiązków (związanych np. z osiągnięciem określonej
ilości etatów):
- |
tworzenia lub zmian w regulaminach pracy i wynagradzania |
- |
tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych |
- |
powoływania służby bezpieczeństwa i higieny pracy |
- |
powoływania komisji bezpieczeństwa i higieny pracy |
|
- |
większą mobilność zleceniobiorcy przy okresowych spiętrzeniach
prac, nielimitowanego tygodniowymi i miesięcznymi normami
czasu pracy |
|